Közösségi média platformok Magyarországon – Elérés, ügyfélszerzés, kapcsolatépítés

Online marketing stratégiában döntő szerepe van annak, hogy a megfelelő közösségi média platformot használjuk az ügyfeleink és üzleti céljaink elérésre és azokat hogyan használjuk. A cikk a BNI C686 üzleti kapcsolatépítő csoportban 2023 februárban megtartott előadásomat foglalja össze és egészíti ki. Rövid áttekintést adok Magyarországon leginkább használt közösségi média platformokról, elérési adatairól és használhatóságukról értékesítési terülten, valamint a bejegyzés végén a közösségi média használatához néhány technikai, taktikai és eljárási tippet és információt is adok.

A LinkedIn-től a Facebookon át a Pinterestig

LinkedIn

B2B területen kiváló lehetőséget biztosít a LinkedIn professzionális üzleti kapcsolatépítő lehetősége. A platformon leginkább cégvezetők, menedzserek, IT szakemberek, HR/Recruiter, befektetők, tanácsadók, online media szakemberek találhatók meg, de más piaci szegmensekből is bőven találkozhatunk képviselőikkel.

A LinkedIn világszerte 900 millió felhasználóval büszkélkedhet, több mint 200 országból. Magyarországon 1.2 millió felhasználója van, amely növekvő tendenciát mutat. Hazánkban legnépesebb korosztálya a 25-34 év közöttiek, amely a felhasználószám közel 2/3-át, 61.1%-ot tesz ki. A felhasználók 57%-as férfi, 43%-a hölgy.

A Pinterest hatékony lehetőségeket rejt márkaismertség és katalógusos értékesítés kialakítására. Hazai felhasználó száma 1.48 millió, amelyből 80.5%-as hölgy, 15.1% férfi (a platform 4.4% esetében nem ismeri a felhasználók nemét). A felhasználók 51.7%-as 25-54 év közötti, de jelentős (24.5%) a 18-24 év közöttiek aránya is.

Pinterest

Ennél fogva a platform jó választás azon vállalkozások részére, amelyeknek potenciális ügyfélköre, vásárlói célközönsége a fenti korosztályokban lévő hölgyek és előnyként tudják kihasználni a pin-eket, amelyekkel az érdeklődők saját gyűjteményükbe helyezhetik a képeket, ötleteket. Ilyen lehet az egyedi termékek értékesítése, lakberendezés – bútorgyártás, divat területek és sok más is, alapvetően B2C, közvetlenül a végfelhasználó magánszemélyek részére történő értékesítésre.

A Twitter felhasználói száma 448 ezer fő itthon, így népszerűségében nem vetekszik más közösségi média felületekkel itthon, de amennyiben külföldön, Nyugat-Európában vagy a tengeren túlon szeretnénk ügyfeleket szerezni és értékesíteni, akkor az elsők között kell megvizsgálnunk a céljaink eléréshez való használhatóságát.

YouTube

A YouTube felhasználók száma itthon 7.27 millió felhasználó. Pontos korcsoport adatokkal nem szolgál a Google, de annyit tudni lehet, hogy a 35-44 közöttiek a felhasználók 1/4-ét teszik ki és a második legnépesebbb korcsoport a 25-34 év közöttiek. A platform a növekvő videó „tartalomfogyasztási” szokásoknak köszönhetően egyre eredményesebb úgy B2C, mind B2B területen.

Egy megfelelően felépített tartalomstratégiával és minőségi tartalmakkal kiváló ügyfélszerző, lead-generáló és edukáló-szórakoztató csatornát építhetünk fel, amit az emberek, a potenciális ügyfeleink érdeklődve fognak nézni és elköteleződnek irántunk, a cégünk, értékeink, termékeink és szolgáltatásaink iránt.

Az Instagram világszerte 2 milliárd felhasználóval bír, ebből Magyarországon 2.74 millió felhasználója van, ami növekvő tendenciát is mutat. Ezek mellett több, mint 3 millió magyar nyelvű felhasználója van, ami azt mutatja, hogy más országokban élő magyar anyanyelvű emberek itt is elérhetők.

Legnagyobb felhasználói bázisa a 18-24 év közötti (28.9%) és a 25-34 év közötti (30.8%) korcsoportból vannak, de a 35-54 év közöttiek száma is 28.6%, amiből a nagyobb arányt a 35 év felettiek képviselik az 54 felé közeledve csökkentő tendenciát mutatva. A felhasználói nemek aránya 55% nő és 45% férfi, ami kissé eltér hazánk KSH által közzé tett korfájától, kedveltsége inkább a hölgyek irányába tolódik el.

Instagram

2.91 milliárd felhasználójával a Facebook viágszerte a legkedveltebb közösségi média platfrom. Itthon 6.97 millió felhasználója van, ami azért is említésre méltó, mert a hazai 8.56 millió internet felhasználó kb. 80%-át el lehet érni ezen az egy platformon. Az aktív felhasználók száma szezonálisan mutat némi hullámzást, így a tavalyi év végén volt némi csökkenés, de az elmúlt évek tapasztalatai alapján ez mindig visszaállt később. Korfáját tekintve leginkább a 25-34 év (22.2%), 35-54 év (36.6%) közöttiek és az 55 év felettiek (20.8%) érhetők el itt. Ha fiatalabb a célközönségünk, akkor érdemesebb más platformokat is használnunk az elérésükhöz. Bár meg kell jegyezni itt, hogy a teljes felhasználó számból a 18-24 év közöttiek 17.2%-os aránya sem elhanyagolandó, ha a számosságukat is vizsgáljuk. 18 év alattiak részére készülő tartalom esetén a 3.1%-os arány erős jelzés arra, hogy nem a Facebookon fogjuk elérni a céljainkat ezen korcsoportnál.

A kép után folytatódik a cikk. 🙂

Facebook - Movember
Facebook – Movember

A Facebook mellett a Messenger üzenetküldő alkalmazás is használható marketing célok elérésre üzenetküldésel, Chatbot automatizációval, hirdetések megjelenítésével. Felhasználói száma 4.9 millió fő Magyarországon.

Figyelemre méltó a TikTok videómegosztó portál növekedése. Az összes közösségi média platform közül ez volt az, amely a leggyorsabban elérte az 1 milliárd felhasználót világszerte. Magyarországon 2.4 millió felhasználója van, amely napról – napra növekszik. Berobbanását követően látható volt, hogy kezdetben még a fiatalabb korosztály képviseltette itt magát, mára már a középkorúak is megjelentek szép számmal és az idősödő korosztály is képviselteti magát. A 18 éven aluliakról nem ad információt a platform: a felnőttkorúak közül 18-24 év közöttiek aránya 40%, a 25-34 év közöttiek aránya 28.8%, 35-54 év közöttiek aránya 25.5%, az 55 év felettiek aránya 5.7%.

TikTok elköteleződés

Említésre méltó, hogy a TikTok-on eltöltött átlagos idő nagyságrendekkel nagyobb, mint a Facebookon, ami az addiktivitás kialakulását jelzi nagyobb felhasználói körökben.

Míg a facebookon ez hetente átlagosan 16 óra, az Instagramon 7.9 óra, addig a TikTokon 25.7 órát tölt el átlagosan egy felhasználó. A felhasználó nemek aránya: 54% nő, 46% férfi.

A sok szórakoztató tartalom mellett ma már megjelentek a szakemberek, gyártók, szolgáltatók és webáruházak is, hogy a célközönség-elérésben rejlő lehetőségeket kihasználják. Ehhez a platform kiváló lehetőségeket biztosít hirdetéskezelésben is.

Összeségében az látható, hogy a közösségi média felületek az emberek életében nagy szerepet töltenek be és a jelenlétüket – a platformok által nyújtotta lehetőségek kihasználásával – vállalkozásunk ügyfél- és üzletszerzési stratégiájánk és folyamataink részévé tehetjük. Haza viszonylatban a Facebook az elsőszámú, ahol nagy tömegben elérhetjük a potenciális ügyfélkörünket, de nem érdemes csak egy felületre támaszkodnunk, ha a korfákat, aktivitást, elérést és a funkcionalitásokat is figyelembe vesszük.

LinkedInPinterestInstagramFacebookTikTok
-18 év0na.na.3.1%na.
18-24 év18.9%24.5%28.9%17.2%40%
25-34 év61.1%33%30.8%22.2%28.8%
35-54 év18.1%28.7%28.6%36.6%25.5%
55+ év1.9%13.8%6.9%20.8%5.7%
Közösségi média platformok Magyarországon – Korfa

A fentiek csupán betekintésül szolgálnak a közösségi média világába és az elérési, ügyfélszerzési, értékesítési lehetőségekbe. Ezen és más különböző platformok (pl. a Snapchatnek is 1.1 millió felhasználója van Magyarországon) használatát, bővítését, az elérések tervezését minden vállalkozásnál célszerű átgondoltan kialakítani.

A közösségi média jelenlétet célszerű minden vállalkozásnak kialakítani legalább minimálisan az online jelenlét és ismertség megteremtésére, de tudatosan használva és felépítve a branderő növelését, új értékesítési csatornák és niche-piacok keresését, a lead generálást és gondozást is hatékonyan segíti, valamint a közösségi vélemények által a szolgáltatások iránti bizalom, elköteleződés javítására is használható.

Az online marketing is kapcsolatépítés

Sok vállalkozás csak a Facebook / Insta stb. jelenléthez használja a közösségi médiát és legfeljebb néha kiposztol valamit, amit el akar adni. Ez az értékesítési modell nem eredményes ma már. A forgalmi adatok elemzéséből is látható, hogy egyrészt nem jutnak el ezek a bejegyzések sok érdeklődőhöz (nem reagálnak az „Ezt vedd meg!” stílusú posztokra, így nem is terjednek a követőik és azok ismerősei körében), nincs hozzáadott érték bennük. Másrészt az ún. egyfázisú értékesítés már régóta nem működőképes és ritkán fordul csak elő, hogy valaki meglát egy hirdetést vagy posztot és arra kattintva terméket vásárol, vagy megrendel egy szolgáltatást. Ehhez fel kell építeni és az értékesítési stratégia, a marketing/sales funnel részévé kell tenni a közösségi média tartalomkészítést is. Az alábbi alapvető gondolatokat érdemes követni ahhoz, hogy a bizalmat, amely a cégünk, szolgáltatásunk és termékeink értékesítésében az elsőszámú:

  • Építsen bizalmat!
  • Adjon betekintést a cégébe, vállalkozásába!
  • Maradjon hiteles!

Azok számára, akik szeretik a matematikát egy képlet is szolgál a bizalom összetevőinek jobb megértéséhez. 🙂 A képletet Charles H. Green alkotta meg:

Bizalom = (Hitelesség + Megbízhatóság + Közvetlenség) / Önzőség

A hitelesség, megbízhatóság és közvetlenség összeadódnak a bizalom kiépítésében és erősítik egymást, de az önzőség kontraproduktívan hat. Bizalmat úgy tudunk felépíteni ügyfeleink és vásárlóink körében, ha hitelesek maradunk, megbízhatónak vélnek és tapasztalnak is minket, tudunk a szükséges mértékben közvetlenek maradni és távol tartjuk magunkat az önző kép kialakításától.

Minőségi tartalom – Ne másoljon másokat!

Azt mondják, hogy a „másolás a legnagyobb elismerés”, de ki akarná piaci versenytársait ilyen elismerésben részesíteni? Akit másolnak az követendő példa. Aki másol semmi újat, érdekeset, értékeset, sem mást nem ad a potenciális vásárlói kör számára. Hosszútávon ezzel piaci előnyt, részesedésnövelést szerezni nehezen lehet csak. Fontos a minőségi tartalom, az egyedi stílus-megjelenés-stratégia és taktika a közösségi média kommunikációban is. Ez segít abban, hogy ki tudjunk tűnni az online térben, hogy felfigyeljenek ránk, észre vegyenek és megfelelően használva „lila tehénként” említésre méltónak is találjanak.

Tartalom készítésénél fontos szem előtt tartanunk, hogy a szöveges hallott és írott tartalom, a képi és videós tartalom mind másképp hat az emlékezetre, így a vásárlóink, ügyfeleink számára készült tartalom tervezésénél – amennyiben a márka, szolgáltatás, termék felidézése a cél – az alábbiakat érdemes figyelembe venni:

Mire emlékszünk jobban?

Szöveges tartalom: Az emberek körülbelül 10% -át tartják számon a hallott információkból, míg ha olvasott formában kapják őket, akkor ez az arány akár az 50% -ra is emelkedhet.

Képi tartalom: Az embereknek 65% -a képi információkat jobban emlékszik, mint szöveges formában kapott információkat.

Videós tartalom: Az embereknek 95% -a emlékszik videós tartalmakból szerzett információkra, mert a mozgás, a hang és a kép együttes hatása nagyon hatékony az emlékezetre.

Egyediség és megkülönböztethetőség – Verseny helyett

Minden vállalkozás vezetőnek, cégtulajdonosnak érdemes átgondolni azt a saját részéről, hogy „Ő miben egyedi? Mitől említésre méltó vajon?” Ha nincs ilyen, vagy nehezen megkülönböztethető a piaci versenytársaitól mindaz, amiben többet, mást és jobbat tud adni a vásárlóinak, ügyfeleinek, akkor könnyen egy végeláthatatlan és költségigényes marketing és/vagy ár versenyben találhatja magát, ahol a marketingre fordított pénzösszegek megtérülése örök kérdésként merül fel és könnyen megváltozhat az eredmény, ha új versenytárs lép piacra, árpolitikát vált valamelyik versenytárs piaci részesedés növelése céllal, vagy éppen más lesz a lila tehén a versenytársaink közül, de sok más eset-körülmény is.

A „lila tehén” effektusról a The Pitch is írt Marketing mix című cikkében az oldalán, amelyet alább belinkeltem.

Papp Gábort azért is ajánlom mindenki figyelmébe online marketing és SEO terülten is, mert a Google születése óta SEO-zik, együtt él az online világgal és olyan tapasztalatra és tudásra tett szert, ami ritkaság. Ismereteit és kiváló készségeit a legutóbbi Magyar Marketing Fesztiválon tartott előadásában ismét bizonyította. Gábor cikke az alábbi linken érhető el:

https://thepitch.hu/online-marketing-szotar/marketing-mix/

Purple cow - Marketing

Edutainment

Szórakoztatás és edukáció. Az edukatív tartalmakat az emberek 95%-a kedveli. Sokan szeretnek új ismeretekre szert tenni érdeklődési körükben, de a probléma megoldások ismertetése is sokak számára segítséget nyújt. A második leginkább kedvelt tartalmak a szórakoztató és személyes információkat tartalmazó képek, szövegek, videók. Az emberek 36%-a szeret ilyen tartalmakat nézni, olvasni, megosztani. Ezen első kettő terület átfogó megközelítésére jött létre az ún. ‘edutainment‘ irányzat (az angol education és entertainment szavakból) a tartalomkészítésben, amikor egyszerre szórakoztatjuk és edukáljuk az érdeklődőket, a potenciális ügyfeleinket és vásárlóinkat. Oktató, ismeret átadó, informáló és szórakoztató tartalmak mellett még eredményeket érhetünk el szavazássokkal is az online térben. Ezen válaszadási-vélemény nyilvánítási módot az érdeklődők 20%-a kedveli. Meglepő módon a szelfik és idézetek csupán 3%-os arányt értek el abban, hogy az emberek milyen arányban kedvelik ezen tartalmakat.

Cselekvésre ösztönzés

Cselekvésre ösztönzés

Hogyan fejezzük be a posztjainkat a közösségi média felületeken? Érdekes felismerés, de az emberek jobb arányban reagálnak (osztják meg, lájkolják, kommentelnek) a bejegyzéseinkre, ha meg mondjuk nekik (megkérjük őket), hogy mit csináljanak. Ehhez cselekvésre ösztönző felhívásokat célszerű használni, úgy mint pl. az alábbiak:

„…nyomj egy lájkot, ha tetszik!

„…írd meg a véleményed!”

„…oszd meg, hogy a barátaid is értesüljenek róla!”

„…lépj velünk kapcsolatba.”

Érdemes tehát a közösségi média csatornákat is az ügyfélszerzés és megtartás részévé tenni egy, a tények és számok, adatok ismeretében kialakított marketing és értékesítési stratégia részeként.

Használjuk a megfelelő csatornákat

Megfelelő csatornákat jól használva növelhetjük a brandünk/cégünk ismertségét. A több csatornán való jelenléttel megtöbbszörözzük a potenciális vevőink elérését is. A kibővített közösségi média használat növeli a fogyasztói élményt: a többcsatornás kommunikáció lehetővé teszi a vállalkozásunk számára, hogy a vevők számára leginkább preferált módon kommunikáljunk velük. Ehhez rendelkezésre állnak már olyan integratív szolgáltatatások és alkalmazások, amelyek segítségével egy helyről kezelhetjük az üzeneteinket, így elkerülhető a több külön közösségi média platformra belépkedés és külön-külön válaszolás az érdeklődők részére.

Több adatgyűjtési lehetőségünk van a több csatornát használó marketing tevékenységek révén. Ezek segítségével több adatot gyűjthetünk a vásárlói viselkedésről és preferenciákról, amelyeket felhasználhatunk az ügyfélszerzés eredményességének és költséghatékonyságának javítására.

A több közösségi média felület használata növeli a vásárlás esélyét, mivel javul a vállalkozás láthatósága, a felidézése is ezáltal, valamint biztosítja a vállalkozások számára, hogy a vásárlóik számára több lehetőséget kínáljanak a vásárlásra, így növelve a vásárlás esélyét is.

Hatékonyabb üzenetkommunikációt érhetünk el: a több csatornán való jelenlét lehetővé teszi a vállalat számára, hogy a vásárlók számára egyértelműbb, egységes üzenetet kommunikáljon, amely növeli a hatékonyságot.

Ha kérdése merülne fel a témában, vagy segítségre van szüksége, keressen bizalommal az elérhetőségeim bármelyikén.

Amennyiben érdekesnek találta a cikket, csatlakozzon Ön is már több, mint 3900 követőmhöz a Facebookon.

Csatlakozzon már több, mint 3900 követőmhöz a facebookon.

A cikkben feltüntetett adatok forrásául a statista.com, datareportal.com és a hirdetési platformok által közzétett adatok és információk szolgáltak. Az adatok a 2022. decemberi és a 2023. januári állapotokat tükrözik, amelyek azóta megváltozhattak. Jelen bejegyzés nem minősül tanácsadásnak, a tájékoztatás nem teljes körű. Marketing stratégiájának kialakítása előtt mindig konzultáljon a területen jártas szakemberrel.